Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Miercuri, 07 Oct. 2009, 13:50
0
28536

Cum utilizam corect treptele de viteza

cum utilizam corect treptele de viteza
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Schimbarea treptelor de viteza este o manevra deosebit de importanta in economia unui stil de condus eficient si sigur. Rularea in treapta potrivita de viteza te poate scapa de multe neplaceri in trafic.

 

In general, schimbarea treptelor de viteza se face in virtutea inertiei sau pentru ca asa am invatat la scoala de soferi. Dar cata lume cunoaste eficienta exacta a schimbarii rapoartelor si rolul acestora? Sa lamurim cat de importanta este aceasta manevra!

 

Treapta de viteza se schimba pentru a putea usura sarcina motorului si pentru ca acesta sa functioneze la un regim mic de turatie cu o viteza mai mare si cu un consum de combustibil mai scazut. La viteze mai mici si in trepte inferioare, turatia motorului este mai mare, deci sarcina motorului (de a pune in miscare automobilul) este mai mica. Cu alte cuvinte, cu cat puterea motorului este mai mica, turatia lui trebuie sa fie mai mare, pentru a putea beneficia de eficienta maxima a vehicolului. Motoarele cu puteri de peste 70-75 CP au nevoie de turatii moderate pentru o eficienta maxima. Si asta deoarece, in cazul acestora, cuplul creste odata cu puterea cailor.

 

Schimbarea vitezelor este de-a dreptul cruciala atunci cand se pune problema depasirii unui alt autovehicul. Inainte de o depasire este necesara retrogradarea - intr-o treapta inferioara – pentru a profita de potentialul optim al motorizarii. Astfel, manevra se executa in cel mai scurt timp. In caz contrar, intrand intr-o depasire cu o viteza de croaziera la turatii joase, puterea si cuplul sunt utilizate intr-un procent scazut, accelerarea este lenta, iar pericolul de accident, maxim. Chiar daca pare greu de crezut, cele mai multe accidente se produc din aceasta cauza, conducatorul auto ignorand acest detaliu tehnic pe cat de simplu, pe atat de important. Nu ne referim aici la accidente produse strict in timpul depasirilor efectuate in afara orasului, ci si la cele survenite in traficul urban. Unii conducatori auto considera ca pot accelera pe o portiune scurta la nevoie, fara sa schimbe treapta corecta.

 

Spre exemplu, in cazul in care rulati cu 40 km/h in treapta a 3-a si doriti sa schimbati rapid banda de mers, agilitatea motorului va fi cu totul alta decat in cazul in care ati folosi treapta a 2-a. La fel se poate intampla si intr-o intersectie, cand rulati incet cu viteza a 2-a si cedati prioritatea vehiculelor aflate in mers, iar la un moment dat un alt automobil va ofera pentru scurt timp posibilitatea de a trece.

 

La o viteza foarte mica in treapta a 2-a, acel sprint pe o portiune foarte scurta nu doar ca nu se poate efectua, dar face posibil si riscul opririi motorului in mijlocul intersectiei, in situatia delicata in care se apropie cu viteza si alte automobile. In functie de situatie, treapta intai este cea mai potrivita.

 

Manevra de coborare a unei pante se face tot intr-o treapta inferioara de viteza. La pantele cu inclinare mare se utilizeaza obligatoriu treapta intai sau a 2-a, frana de motor in acest caz avand un rol important. La fel stau lucrururile si in cazul urcarii unei rampe. In functie de inclinare, se utilizeaza treapta intai sau a 2-a. Unele rampe abrupte trebuie abordate cu viteza intai, schimbarea in viteza a 2-a fiind ineficienta si putand cauza oprirea motorului.

 

Un condus eficient implica schimbarea vitezelor la timp si la turatii optime. Astfel se scutesc multe neplaceri, uzuri rapide, consumuri mari si, de ce nu, accidente periculoase.

 

Bogdan Vigu
 
  

Articole din aceeasi categorie
Potrivit unei ordonanţe adoptate de Guvern, taxa auto va putea fi recuperată printr-o cerere făcută la ANAF de proprietarii autovehiculelor.
27 Aug. 2015
11:40
8
Traficul pe A1 Sibiu-Orăştie este restricţionat începând de miercuri, 26 august, în vederea executării lucrărilor de remediere la calea de rulare și poduri.
26 Aug. 2015
13:56
2
30 de bucăţi de grinzi urmează să fie montate la intersecția prin pasaj denivelat între drumul de centură al municipiului Oradea și DN 76 Deva – Oradea.
26 Aug. 2015
13:45
0
Clujul va gazdui o nouă paradă spectaculoasă de mașini de epocă. Klausenburg Retro Racing ajunge la cea de-a doua ediție și reunește și anul acesta zeci de participanți.
25 Aug. 2015
15:30
10
Incident grav pe A1, sectorul Arad-Nădlac. Nu mai puşin de 500 de balize antiorbire au fost smulse de pe parapetul median, pe loturile I şi II, de rafalele de v'ânt extrem de puternic.
17 Aug. 2015
15:22
1
Atunci când pasiunea se transformă în afacere, nimic nu poate merge prost! O demonstrează un tânăr clujean, care este unul dintre cei mai pricepuți constructori de motociclete unicat din Europa.
13 Aug. 2015
09:30
11

Post new comment

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

Comentarii

Cum a raspuns aceasta fata frumoasa de 19 ani celor care au ras de ea si i-au spus ca are fundul prea mare
27 Aug. 2015
15:48
ANUNTUL CARE BUCURA PE TOATA LUMEA
27 Aug. 2015
15:47
Inchide