Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Miercuri, 07 Oct. 2009, 13:50
0
20288

Cum utilizam corect treptele de viteza

cum utilizam corect treptele de viteza
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Schimbarea treptelor de viteza este o manevra deosebit de importanta in economia unui stil de condus eficient si sigur. Rularea in treapta potrivita de viteza te poate scapa de multe neplaceri in trafic.

 

In general, schimbarea treptelor de viteza se face in virtutea inertiei sau pentru ca asa am invatat la scoala de soferi. Dar cata lume cunoaste eficienta exacta a schimbarii rapoartelor si rolul acestora? Sa lamurim cat de importanta este aceasta manevra!

 

Treapta de viteza se schimba pentru a putea usura sarcina motorului si pentru ca acesta sa functioneze la un regim mic de turatie cu o viteza mai mare si cu un consum de combustibil mai scazut. La viteze mai mici si in trepte inferioare, turatia motorului este mai mare, deci sarcina motorului (de a pune in miscare automobilul) este mai mica. Cu alte cuvinte, cu cat puterea motorului este mai mica, turatia lui trebuie sa fie mai mare, pentru a putea beneficia de eficienta maxima a vehicolului. Motoarele cu puteri de peste 70-75 CP au nevoie de turatii moderate pentru o eficienta maxima. Si asta deoarece, in cazul acestora, cuplul creste odata cu puterea cailor.

 

Schimbarea vitezelor este de-a dreptul cruciala atunci cand se pune problema depasirii unui alt autovehicul. Inainte de o depasire este necesara retrogradarea - intr-o treapta inferioara – pentru a profita de potentialul optim al motorizarii. Astfel, manevra se executa in cel mai scurt timp. In caz contrar, intrand intr-o depasire cu o viteza de croaziera la turatii joase, puterea si cuplul sunt utilizate intr-un procent scazut, accelerarea este lenta, iar pericolul de accident, maxim. Chiar daca pare greu de crezut, cele mai multe accidente se produc din aceasta cauza, conducatorul auto ignorand acest detaliu tehnic pe cat de simplu, pe atat de important. Nu ne referim aici la accidente produse strict in timpul depasirilor efectuate in afara orasului, ci si la cele survenite in traficul urban. Unii conducatori auto considera ca pot accelera pe o portiune scurta la nevoie, fara sa schimbe treapta corecta.

 

Spre exemplu, in cazul in care rulati cu 40 km/h in treapta a 3-a si doriti sa schimbati rapid banda de mers, agilitatea motorului va fi cu totul alta decat in cazul in care ati folosi treapta a 2-a. La fel se poate intampla si intr-o intersectie, cand rulati incet cu viteza a 2-a si cedati prioritatea vehiculelor aflate in mers, iar la un moment dat un alt automobil va ofera pentru scurt timp posibilitatea de a trece.

 

La o viteza foarte mica in treapta a 2-a, acel sprint pe o portiune foarte scurta nu doar ca nu se poate efectua, dar face posibil si riscul opririi motorului in mijlocul intersectiei, in situatia delicata in care se apropie cu viteza si alte automobile. In functie de situatie, treapta intai este cea mai potrivita.

 

Manevra de coborare a unei pante se face tot intr-o treapta inferioara de viteza. La pantele cu inclinare mare se utilizeaza obligatoriu treapta intai sau a 2-a, frana de motor in acest caz avand un rol important. La fel stau lucrururile si in cazul urcarii unei rampe. In functie de inclinare, se utilizeaza treapta intai sau a 2-a. Unele rampe abrupte trebuie abordate cu viteza intai, schimbarea in viteza a 2-a fiind ineficienta si putand cauza oprirea motorului.

 

Un condus eficient implica schimbarea vitezelor la timp si la turatii optime. Astfel se scutesc multe neplaceri, uzuri rapide, consumuri mari si, de ce nu, accidente periculoase.

 

Bogdan Vigu
 
  

Articole din aceeasi categorie
Gata cu drumurile la primărie, la poștă sau la bancă pentru plata amenzilor şi cu zecile de minute petrecute la coadă la ghişee. Șoferii au de acum o variantă mult mai ușoară şi mai la îndemână.
16 Sep. 2014
19:21
9
Codul rutier a suferit noi modificări ca urmare a unei ordonanţe a Guvernului care a intrat deja în vigoare.
02 Sep. 2014
12:23
6
Din cauza lucrărilor efectuate la podul Nadăş, prioritatea de trecere în intersecţia strada Oaşului-strada Maramureşului a fost schimbată.
22 Iul. 2014
10:48
12
Circulaţia rutieră pe DN7 la poziţia kilometrică 546+565 va fi închisă în perioada 18 – 20 iulie pentru execuţia lucrărilor de montare a dalelor la pasajul peste calea ferată.
17 Iul. 2014
16:43
2
Un cetățean cubanez care este angajat la stat trebuie să lucreze, în medie, 379 de ani pentru a-și cumpăra o mașină, după ce, pentru prima dată în jumătate de secol, s-au ridicat limitele impuse popul
01 Iul. 2014
12:38
4
Dacă 1 reprezintă riscul pe km parcurs de un automobilist să aibă un accident mortal sau grav, un motociclist riscă de 57 de ori mai mult să fie grav rănit sau să își piardă viața pe șosea, relatează
24 Iun. 2014
17:27
7

Post new comment

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

Comentarii

V-o amintiți pe ANDRA în clipul ei de DEBUT? Avea 14 ani, apărea aproape NEMACHIATĂ și cu OCHELARI! VIDEO
23 Sep. 2014
19:14
Tom şi Jerry au fost desenele animate îndrăgite de milioane de copii din întreaga lume. Dar oare cum s-au terminat aventurile motanului Tom şi ale şoricelului Jerry?
23 Sep. 2014
18:16
Inchide