Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Luni, 19 Mar. 2012, 17:29
0
3655

Plouă cu procese împotriva băncilor

5232_
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

De la declanşarea criezi economice, sute de dosare ajunse pe masa judecătorilor, referitoare la clauzele abuzive din contractele de creditare cu băncile au fost soluţionate în favoarea clienţilor. Alte sute de procese împotriva băncilor aşteaptă o decizie.

Apariţia OUG 50/2010 a adus o explozie a proceselor împotriva băncilor. După ce a trecut mai bine de un an de la avalanşa de procese, tot mai multe dosare au primit sentinţe definitive şi irevocabile. Procesele câştigate au fost intentate în principal de clienţii persoane fizice, însă o mulţime de procese colective împotriva băncilor mari aşteaptă şi ele să fie soluţionate.

Principalul motiv pentru care clienţii au ajuns în instanţă sunt clauzele abuzive din contractele de creditare, la care băncile nu au renunţat nici în ruptul capului. De instanţă nu a scăpat aproape nicio bancă, însă cele mai multe procese au fost îndreptate împotriva Volksbank, unde instanţele de judecată au constatat, de altfel, cele mai multe nereguli şi au dat cele mai multe sentinţe favorabile clienţilor. Mai mult, banca austriacă Volksbank a fost dată în judecată pentru clauzele abuzive din contractele de credit încă din anul 2008, cu mult înainte ca OUG 50 – adaptarea a deciziei CE 48 – să intre în atenţia autorităţilor române.

Comisioane restituite şi clauze declarate ilegale

Jurnaliştii economica.net au identificat până acum peste 100 de procese cu sentinţe definitive şi irevocabile împotriva Volksbank, banca fiind obligată în numeroase rânduri să restituie clienţilor banii din comisioanele abuzive şi să modifice clauzele contractuale. De altfel, Comisia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin oficiile judeţene a chemat în instanţă banca în multe cazuri în urma sesizărilor făcute de clienţi. Judecătorii au dispus eliminarea clauzelor contractuale abuzive privind perceperea comisoanelor de risc, au amendat Volksbank, de regulă cu 1.000 de lei şi au pus banca să plăteacă cheltuielile de judecată.

Mult mai bine au ieşit clienţii care au dat în judecată Volksbank pe cont propriu. Instanţele au dispus eliminarea comisioanelor ilegale, dar şi restituirea de către Volksbank a banilor pe care i-a perceput cu titlul de comision de-a lungul timpului. În total, din sentinţele pronunţate identificate până acum, acolo unde s-au specificat sumele, Volksbank ar fi trebuit să restituie aproximativ 100.000 de franci elveţieni, 135.000 de lei şi 22.500 euro către clienţii nemulţumiţi.

Haiducie în domeniul bancar

Preşedintele Grupului financiar IMOFinance, Iosif Pop, a declarat pentru Servus_Cluj că practica abuzivă a băncilor este una prelungită şi nu a ţinut niciodată cont de criză. În plus, acesta spune că este normal ca în baza clauzelor abuzive, clienţii să aibă câştig de cauză. „A fost o perioadă în care băncile, datorită apetitului deosebit al clienţilor pentru credite de tot felul, au abuzat de clauze în afara legii şi au păstrat o atitudine distantă şi arogantă faţă de client. Această atitudine nu mai este acceptată acum, e o situaţie normală pe perioadă de criză, când oamenii vor să vadă exact de ce plătesc atâţia bani şi unde se duc aceştia”, explică Pop.  

De cealaltă parte însă, vina îi aparţine şi clientului, care a acceptat condiţiile iniţiale, fără să se gândească la viitor. „S-a plecat de la ideea că clientul face ce vrem noi şi, din păcate, aşa a fost o perioadă. Băncile au profitat cât au putut de naivitatea clienţilor şi de disponibilitatea lor de a accepta tot felul de condiţii absurde”, a adăugat afaceristul clujean.

BCR, OPT Bank, Piraeus, aceeaşi mâncare de peşte

Aproape niciuna dintre bănci nu a scăpat de valul de procese împotriva lor. Potrivit datelor disponibile, sunt peste 100 de procese împotriva OTP Bank şi la câteva dintre ele există decizii definitive şi favorabile clienţilor. Mai mulţi clienţi au obţinut marje de 2,92% la creditele în franci elveţieni, la care se adaugă indicatorul Libor la trei luni, aflat în acest moment la 0,09%. Asta face ca dobânda totală să fie de 3%.

De asemenea, sunt foarte multe procese pe rol deschise împotriva BCR - dintre care câteva colective la Bucureşti. Pe de altă parte, nu toţi cei care au dat în judecată BCR au şi avut câştig de cauză. Sunt câteva situaţii în care instanţa a decis împotriva clienţilor şi i-a pus să plătească cheltuieli de judecată de peste 5.000 de lei. Un brăilean a obţinut eliminarea clauzei abuzive din contractul cu Piraeus Bank, care permitea băncii să modifice dobânda unilateral, inclusiv marja, iar un arădean a câştigat împotriva băncii greceşti, care a fost obligată în septembrie 2011 să plătească cheltuieli de judecată de 1.200 de lei. 

S-ar putea rezolva şi la mica înţelegere

Din păcate, câştigul în aceste procese nu se poate generaliza, astfel încât băncile să fie obligate să renunţe la clauzele abuzive sau să le reformuleze. „Instanţele nu pot da soluţii generale, doar particulare. Nu pot impune băncilor ceva, decât în cazurile concrete, în care clientul apelează la ele. Băncile ar trebui să-şi facă un rezumat al politicilor lor de creditare şi să caute să se înţeleagă cu clientul înainte să ajungă în instanţă. Dacă nu se poate înainte, atunci când se ajunge la proces ar putea să-l cheme la negocieri, să poarte nişte discuţii, pentru că, iată, deciziile nu sunt favorabile lor”, precizează preşedintele IMOFinance.

Sete de profit

Cele mai multe procese s-au judecat pe Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori. După modificarea în Parlament a OUG50/2010, vechea lege a devenit principala cale de atac. Din păcate, băncile s-au obişnuit cu „răul” şi se bazează pe masa de clienţi care nu ştiu sau nu se încumetă să le cheme în instanţă. De altfel, marile bănci cu capital străin adoptă o atitudine de indiferenţă maximă faţă de imposibilitatea clienţilor de a-şi achita ratele.

„Băncile din străinătate mai ales au un orgoliu extrem de pronunţat, acea atitudine de indiferenţă faţă de client. În cazul acestora, e o prelungire a efectului de haiducie, unde abuzul e o practică. Asta pentru că au o foarte mare acoperire legislativă până la urmă şi putere financiară enormă, astfel încât nu mai pot da înapoi acum”, precizează Iosif Pop. 

„Păcatele” băncilor

Mişcarea începută de mai multe grupuri de clienți nemultumiți de acțiunile băncilor ar putea crea un precedent la nivel național, care să zguduie poziţia forte a creditorilor. În 2008 şi 2009 s-au creat numeroase grupuri de clienţi nemulţumiţi, hotărâţi să dea băncile în judecată. Cei mai mulţi membri îi are grupul împotriva Volksbank, însă nici BCR şi Bancpost nu stau mai bine.

De asemenea, o clientă a ABN Amro (cumpărată ulterior de RBS), a reclamat banca la ANPC din cauza creşterilor abuzive de dobândă şi a obţinut o marjă de doar 1,17%, cea mai mică aplicată vreodată de o bancă locală unui credit, potrivit Capital. În plus, doi clienţi din Bucureşti ai Volksbank au obţinut în 2011 daune morale de câte 5.000 de euro, acestea fiind unele din puţinele cazuri din ţară în care o bancă a fost obligată să acorde astfel de despăgubiri unor debitori. Sentinţa este definitivă şi irevocabilă. O singură bancă a fost dispusă la un moment dat să negocieze cu clienţii însoţiţi de avocat şi a reuşit să reducă numărul celor care doreau să o acţioneze în instanţă de la circa 75 la doar 15 persoane: este vorba de Bancpost. 

Cristina Mihăilă

Articole din aceeasi categorie
Un șofer clujean s-a trezit cu o gaură de peste un metru adâncime chiar pe locul unde își parchează mașina.
24 Noi. 2014
17:50
0
Eduard-Dumitru Cavaleru, agent-şef de poliţie și Lucian-Aurel Badiu, agent principal de poliţie, şefii posturilor de poliție Iacobeni și Laslea din județul Sibiu, au primit Placheta de Onoare a Minist
24 Noi. 2014
15:44
0
Clujeanul Cristian Loga-Negru, reținut de polițiștii americani după ce și-a ucis soția cu un topor, este acuzat de crimă de gradul I, potrivit legii americane.
24 Noi. 2014
15:28
0
Gabriel Titiana, pilotul elicopterului care s-a prăbuşit vineri în judeţul Sibiu, a fost operat.
24 Noi. 2014
15:18
0
Fabrica de celuloză şi hârtie Someş Dej, care a intrat în faliment anul trecut, a fost scoasă la vânzare prin negociere directă, cu un preţ de pornire de 7,9 milioane de euro.
24 Noi. 2014
14:58
0
Polițiștii clujeni au efectuat mai multe controale în trafic pentru depistarea ilegalităților comise în domeniul silvic.
24 Noi. 2014
13:46
0

Post new comment

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

Comentarii

TERIFIANT! Singura înregistrare audio DIN TIMPUL CUTREMURULUI DIN 1977. ASCULTĂ AICI
24 Nov. 2014
19:15
A lăsat asistența cu gura căscată, făcându-și apariția la premiera celui mai nou film al ei într-o ținută mai mult decât sumară.
24 Nov. 2014
14:15
Inchide