Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Marţi, 16 Oct. 2012, 08:00
0
8384

FOTO Clujeanul ofiţer pe un oraş plutitor

Flaviu Bacoţiu dorea să vadă lumea. Acum el călătoreşte în locuri unde alţii doar visează şi este şi plătit pentru asta. „Încă din ultimul an de facultate urmăream să plec pe vas de croazieră, aflasem de la prieteni care lucrau acolo, că e un mediu de muncă interesant, călătoreau tot timpul, veneau acasă şi aveau timp liber mult în raport cu concediile normale. Eu îmi doream să călătoresc să văd lumea şi în acelaşi timp să şi muncesc”, spune Flaviu.

foto clujeanul ofiter pe un oras plutitor
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

La 35 de ani se poate lăuda, după opt ani, că este un om împlinit din toate punctele de vedere şi şi-a realizat visul. Flaviu este ofiţer în administraţie pe o navă de croazieră. În 2004 şi-a trimis CV-ul la o agenţie din Braşov şi în 24 de ore a fost angajat. A fost un mare avantaj faptul că  ştia multe limbi străine- italiană, franceză, engleză, spaniolă şi puţină portugheză şi faptul că lucrase în turism doi ani de zile înainte.

La început a lucrat în contabilitate apoi a fost promovat la gradul de „emigration officer”, „ceea ce înseamnă interfaţa dintre navă şi autorităţi” cum îi place lui Flaviu să zică: se ocupă de listele cu pasagerii, listele cu echipajul, declaraţiile navei, de toate hârtiile necesare care trebuie prezentate atunci când se ajunge într-un port.

Jobul face ca tot timpul să fie în centrul atenţiei pasagerilor şi responsabilitatea e mare, mult stres şi foarte puţin timp liber. Lucrează cinci-şapte luni pe an, non-stop, apoi are două-trei luni de concediu. Flaviu câştigă peste media europeană. Un ofiţer are un salariu de 1.500 de euro pe lună dar un hotel manager de pe navă are peste 5.000 de euro. Reuşeşte să pună destul de mulţi bani deoparte, anul acesta şi-a cumpărat un apartament, asta şi pentru că pe navă nu are de plătit utilităţi, chirii, „ceea ce nu se prea poate face în ziua de azi cu un job obişnuit. Dar munca este multă, lucrez şi 12 ore pe zi, este obositor, pe navă este o forfotă continuă,” recunoaşte tânărul.

Amintiri de pe mare

Flaviu îşi aminteşte de primii pasageri români pe care i-a întâlnit. Era un cuplu de bătrânei care se chinuiau să se facă înţeleşi într-o franceză stâlcită. Flaviu a aflat că sunt români şi i-a salutat. „Sunteţi din Ardeal, aşa-i?” „ Da, din Cluj.” „Ce mică-i lumea!” „ Da’ de unde din Cluj?” „ Din Mănăştur. Am câştigat excursia asta la un concurs la dozele de bere. Şi săptămâna viitoare mai vin nişte prieteni care au câştigat şi ei tot la bere”.

Cei doi au fost primii, dar în ultimii ani s-a observat o creştere a numărului de pasageri români. Flaviu a avut un grup şi de 100 de români. „Criza s-a simţit dar s-a compensat prin scăderea preţurilor, navele au fost întotdeauna pline. Navele de croazieră sunt un sector în continuă dezvoltare”, spune el.

Bazinul Mediteranei l-a străbătut aproape tot, nordul Europei, Marea Baltică, Sankt Petersburg, Ţările Nordice, Caraibele franceze, Brazilia, Argentina, Chile, Golful Persic, Dubai, Emiratele Arabe Unite, Oman, Africa de Sud. Îi este greu să spună care e cea mai frumoasă ţară sau cele mai frumoase locuri.

„Aş face o mică împărţire: din punct de vedere cultural, indiscutabil, zona Mediteranei- Italia, Spania, Grecia, este cea mai frumoasă. Din punct de vedere al plajelor, indiscutabil sunt Caraibele. Brazilia  m-a dezamăgit. E o ţară frumoasă dar e cam periculoasă. Rata criminalităţii în marile oraşe, în Rio de Janeiro sau San Paolo e foarte mare, nu mai zic de oraşele din nordul Braziliei, Maceio, Fortaleza. Caraibele, Micile Antile, Martinica sau Guadalupe au fost o încântare pentru mine. Cea mai frumoasă insulă o consider Vingin Gorda din British Virgin Island, natura nu e contaminată, nu prea vezi structuri, ceva de genul cum vezi în filme, cu plaje unde merg piraţii să-şi ascundă comorile. Din punct de vedere al peisajelor mi-a plăcut nordul Europei şi aici mă refer la fiordurile norvegiene şi sudul Americii, adică Patagonia şi Ţara de Foc. Eram în Africa de Sud unde am văzut locuri foarte sărace şi periculoase, în Mozambic, de exemplu sau chiar în Brazilia, dacă te îndepărtezi de zgârie norii şi ajungi în zona favelasurilor. În 2008 când o navă de- a noastră mergea în Africa de Sud au fost atacată de piraţi în Coastele Somaleze. S-a deschis focul împotriva piraţilor care erau cu ambarcaţiuni mici şi se apropiau cu mare viteză. Comandantul a făcut nişte mişcari evazive inteligente şi, doar aşa, au putut scăpa de ei, altfel situaţia ar fi fost critică. Se mai trece pe acolo doar dacă e neapărată nevoie, altfel se ocoleşte zona pe partea de est a Africii”, spune tânărul ofiţer.

Flaviu nu va uita niciodată furtuna mare prin care a trecut timp de trei zile încontinuu, în ultima călătorie. „Furtunile sunt împărţite de la nivelul cinci la 11. Aceea a fost de nivel nouă spre zece. Era uragan, vânt foarte puternic, valuri foarte mari de mulţi metri înălţime, nava se mişca simţeam că ne mişcam şi noi, efectiv. Nu sunt fricos, nu mi-a fost teamă nici atunci, dar a fost foarte periculos prin ceea ce am trecut", îşi aminteşte acesta.

Navele de croazieră, adevăraţi mastodoni

De la magazine, restaurante, hoteluri, piscine, spa-uri sau teren de sport, piste de alergare, spectacole, cazinouri, pasagerii găsesc de toate. Navele de la compania la care lucrează Flaviu se împart în patru categorii: cele mai mici au greutatea de 40.000 de tone, urmează clasa celor de 65.000 de tone, clasa medie are 94.000 de tone şi cea mai mare 140.000 de tone. Cea mai mare navă a lor are 333 de metri lungime şi 40 de metri lăţime şi 16 punţi, are o capacitate de peste 4.000 de pasageri plus echipajul format din 1.200 de oameni. Cea mai mare navă din lume are 180.000 de tone, aparţine Companiei Royal Carrabian şi poate să îmbarce peste 6.000 de pasageri.

O navă costă în jur de 500 milioane de euro. Cele mai puternice sunt companiile americane. MSC-ul, compania lui Flaviu, a pornit ca o companie de cargo, în prezent are peste 430 de nave cargo. Din anul 2000 s-au reorientat şi din 2006 contruieşte în fiecare an o navă de croazieră. Botezul unei nave-  spargerea sticlei de şampanie în carena navei- este obligatoriu, superstiţiile zic că dacă sticla se sparge nava va avea o călătorie liniştită. O altă superstiţie marinărească e să nu duci umbrelă la bord că aduce ghinion.

Preţurile depind de la sezon la sezon, de la navă la navă, de la itinerariu la itinerariu şi nu în ultimul rând de la categoriile cabinelor. Pe o navă medie sunt până la 12 categorii de cabine, cea mai ieftină este cea internă, fără balcon, fără geam şi costă 250-300 de euro, pe piaţa românească. Cea mai scumpă este „royal lux”, unde ai parte de un serviciu aparte, zonă rezervată doar ţie, un restaurat numai pentru tine, majordom personal 24 de ore din 24 şi costă 5.000-6.000 de euro pe o croazieră de şapte zile.

Bacşişurile sunt obligatorii. O anumită sumă, decisă de companie, cinci-şase euro pe zi, este încărcată în contul clienţilor în fiecare zi în funcţie de itinerar, de numărul de ore petrecute la bord şi acea sumă se împarte în mod egal personalului. „Astfel încât şi cel care curăţă puntea noaptea şi nu e văzut de pasageri, să primească ceva. Nu se mai dă bacşişul în mână la angajaţi pentru că nu era corect. De exemplu ospătarul ia banii dar bucătarul şi ajutorul de bucătar şi cel care spală vasele, rămâneau nerecompensaţi”, spune tânărul.

Cea mai scumpă croazieră din lume costă 1,6 milioane de dolari pentru un cuplu, durează 124 de zile, se vizitează 28 de ţări şi este oferită de compania Sixt Star Cruises.

Articole din aceeasi categorie
Gazda ceremoniei de premiere va fi comisarul european Mariya Gabriel, alături de alți lideri ai statelor membre și va avea loc în dimineața zilei de 21 martie, începând cu ora 10.35.
20 Mar. 2019
11:41
0
Săptămâna 11-17 martie a fost dedicată controalelor T.I.S.P.O.L. Seatbelt (acțiunile Poliţiilor Rutiere din Europa, vizând purtarea centurilor de siguranţă de către ocupanţii maşinii).
19 Mar. 2019
08:30
0
Ministerul Turismului a lansat noul clip de promovare a Romaniei ca destinatie pentru 365 de zile de vacanta pe an, care cuprinde imagini reprezentative pentru toate formele de turism din tara.
18 Mar. 2019
15:17
0
Serviciul Public Județean Salvamont-Salvaspeo Cluj a participat sâmbătă, 16 martie, la concursul național de schi „Cupa Veteranilor 2019”.
18 Mar. 2019
11:29
0
În perioada 18 martie - 21 martie 2019 se desfășoară simularea examenului de bacalaureat național, pentru elevii claselor a XI-a și a XII-a.
18 Mar. 2019
11:06
0
Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj organizează joi, 28 martie a.c., la Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca, spectacolul intitulat Mugur, mugurel, ev
17 Mar. 2019
10:05
0

Post new comment

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide