Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Luni, 20 Aug. 2012, 10:24
5
29083

FOTO Nemuritorul „Pegas” zboară din nou. Cine sunt oamenii care i-au redat “aripile”?

Ultimul model de bicicletă Pegas ieşea de pe poarta fabricii de la Zărneşti în 2005. Acesta părea să fie sfârşitul trist al uneia dintre cele mai iubite şi populare mărci româneşti născute în Epoca de Aur. Dar apoi, ceva spectaculos s-a întâmplat. Căluţul înaripat a renăscut din propria cenuşă. La fel ca în basmele româneşti, mârţoaga a mâncat jăratec şi s-a transformat în armăsar iute ca vântul şi ca gândul. Mai frumos, mai iute şi mai atragător ca niciodată.

foto nemuritorul pegas zboara din nou.cine sunt oamenii care i au redat aripile
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Legenda Pegasului nici nu avea cum să se sfărşească, spun unii, nu după zeci de ani în care a triumfat pe străzile, uliţele sau prin scările de bloc ale românilor. Chiar dacă a fost înlocuit de noi modele de biciclete străine, mai performante şi mai lucioase, Pegasul şi-a păstrat un loc aparte în memoria şi sufletul nostalgicilor cicilişti. Anul acesta, fanii brandului autentic românesc, dar şi toţi cei care au avut în copilărie măcar un Pegas, au putut să încalece din  nou „înaripatul”, ieşit pe piaţa într-o ediţie limitată.

Iar în Ardeal, departe de zgomotul Capitalei, într-un atelier mai puţin faimos, o echipă de oameni harnici, talentaţi şi pasionaţi de biciclete vechi şlefuiesc bărtrânele „fiare” pe două roţi până le tranformă, din nou, în falnice exemplare.

„Pegas mai des merge decât galopează. Tot talentul este să ştii să-l struneşti ca să meargă cu viteza dorită!”. Este sloganul vechi al celei mai iubite biciclete româneşti din Epoca de Aur, pe vremea când publicitatea nu era o industrie de milioane de euro, iar un produs se vindea pur şi simplu pentru că era iubit. Cine nu îşi mai aduce aminte de Pegasul pe care îl avea în curtea bunicilor sau în casa scării?

Pegas, o bicicletă rudimentară, fără pretenţii şi nu foarte frumuşică, dar care prindea aripi când „se enerva”. Cine a putut să uite exaltarea primei biciclete primite cadou? Cine nu a trăit clipele de deznădejde atunci când încerca să înveţe mersul pe două roţi? Câţi genunchi  învineţiţi nu a văzut oare Pegasul? Dar mai ales, cine nu a simţit bucuria firească, de copil, atunci când şi-a luat, pentru prima oară, „zborul”?

Pentru mulţi români, Pegas a fost şi rămâne  bicicleta de suflet, un suvenir al copilăriei şi un brand nemuritor. În 2012, legenda s-a transformat în realitate - Pegas şi-a desprins aripile prin efortul şi talentul unor români care nu au vrut nici în ruptul capului să-l dea uitării. Noile modele Pegas, create în serie limitată, arătoase şi lucioase sunt din nou de cumpărat. Iar pentru nostagicii fără cusur, modelele autentice Pegas prind viaţă într-un mic atelier din Ardeal.

De la prima sa apariţie pe piaţă au trecut peste 40 de ani, dar brandul care s-a încăpăţânat să reziste în timp este mai actual şi mai la modă ca oricând. În 2005, producţia de biciclete de la Zărneşti a fost sistată, însă acum Pegas a prins, din nou, aripi să zboare şi străluceşte mândru în văzul tuturor.

„Resuscitarea” brandului românesc care părea să rămână pentru totdeauna o nostalgie a copilăriei, a fost posibilă datorită a doi tineri antreprenori români, la rândul lor fani înfocaţi ai Pegasului. Andrei Botescu şi Alexandru Manda au avut o idee genială – au crezut şi au pariat pe valoarea şi succesul produselor Pegas şi pe puterea lor sentimentală de a trezi interesul celor care au avut în copilărie, măcar o bicicletă Pegas. De la concept la producţie, drumul nu a fost simplu, însă tinerii au demonstrat că pot învinge birocraţia şi o idee valoroasă vinde chiar şi în vremuri de criză.

Primul pas a fost înregistrarea brandului Pegas la OSIM (n .red. – Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci) şi aşa a început aventura. Într-un fost service auto comunist din centrul Bucureştiului, denumit Ciclop, s-au născut Atelierele Pegas, unde „căluţului” i-au fost date din nou aripi. Nolile modele de Pegas, intitulate Strada 1 şi Strada 2, varianta pentru bărbaţi şi pentru femei, au componente din Europa şi Asia, însă sunt asamblate tot în România.

Modelul de pornire pentru resuscitarea brandului naţional a fost „Pegas Kent”, o bicicletă de inspiraţie americană, cu ghidoane înalte, asemenea unor coarne de cerb şi o şa foarte lungă şi „Pegas Modern”. Pentru nostalgicii brandului însă, Pegas şi-a păstrat linia clasică, precum şi logoul atât de îndrăgit. Primele modele, lansate la începutul acestei veri pe piaţa din ţară, a stârnit imediat valuri de simpatie din partea celor care nu au putut niciodată să uite prima lor bicicletă. Scoase în ediţie limitată, cu preţuri între 1.100 de lei pentru modelul cu o singură viteză, şi 1.300 de lei pentru cel cu trei viteze, Pegasul s-a vândut ca pâinea caldă.

Cu o nouă înfăţişare modernă, dar care păstrează aerul retro, bicicletele copilăriei „turate” în spatele blocului de copiii cu genunchii juliţi, dar cu zâmete largi, au revenit pe străzi. Creatorii lui spun că preţul este unul modest, dorind ca bicicleta să fie accesibilă oricărui român, la fel ca în „Epoca de Aur”.

Pentru că prima serie de biciclete s-a dovedit a fi un succes peste aşteptări, cei doi tineri promit să revină cât mai curând pe piaţă cu un nou model „reînviat”, cel pliabil pentru copii, care la vremea lui s-a bucurat de o mare atenţie.

Clujeni cu Pegas la drum

Pegas este printre puţinele mărci româneşti care au supravieţuit de-a lungul anilor, în comunism, dar şi în capitalism. Chiar şi înainte de renaşterea Pegasului modern, fanii lui au continuat să îndrăgească brandul.

Clujeanul Andrei Struţ, cel care se autotintitulează un şlefuitor de fier vechi, este fanul numărul 1 al căluţului înaripat. În micul său atelier de reparaţii din Baia Mare, el colecţionează modele vechi Pegas şi le redă strălucirea de la început. În ultimii ani, prin mâinile sale au trecut peste 30 de modele de biciclete vechi, suveniruri nostalgice, cu poveşti nescrise şi nespuse. Proiectul său de suflet, OldBicycle.ro, la care lucrează împreună cu o echipă de oameni la rândul lor pasionaţi de biciclete, a debutat în 2010, iar de atunci merge ca pe roate. Nu este o afacere, este o pasiune pusă în practică, mărturiseşte el.

„Scânteia s-a produs la momentul în care am găsit o bicicletă Pegas Comoda 1986 gri, într-o stare mai puţin plăcută, dar mi-au plăcut petele de pe ea şi am considerat-o frumoasă, în felul ei. Lucrând la ea mi-am dat seama că-mi place şi am continuat cu alte modele”, povesteşte el.

Curios, prima bicicletă personală nu a fost un Pegas, ci o marcă străină, însă mărturiseşte că de mic copil visa la un „căluţ înaripat” cu două roţi. Pasiunea pentru biciclete, în special pentru cele vechi, i-a dat imboldul să meargă însă mai departe, iar de la primul Pegas, cumpărat la preţ de chilipir, a ajuns să deţină în prezent zeci de modele.

„Faptul că suntem atraşi de bicicleta veche nu ne îngrădeşte doar spre cele româneşti, deţinem şi modele germane şi rusesti. Majoritatea sunt achiziţionate din mediul online, dar şi prin vizite la faţa locului care sunt cele mai edificative. Nu ascund faptul că există şi persoane de rea credinţă care trimit poze cu biciclete şi în colet găseşti cu totul altceva”, spune Andrei.

Colecţia sa de biciclete este numeroasă şi include câteva exemplare rare şi de nepreţuit pentru fanii brandului românesc. Un Pegas Modern, găsit într-o curte din Ramnicu Valcea, un Pegas Practic, „un regal vintage al epocii”, un Pegas Ideal roşu, şi alte două din seria Camping şi Comoda.

Printre ele şi o bicicletă Tohan albastră, produsă de aceeaşi fabrică de la Zărneşti în 1973, una dintre cele mai vechi din colecţia sa.  Ca un tată iubitor faţă de copiii săi, Andrei nu poate să facă diferenţe între bicicletele sale. Toate îi sunt dragi.

„M-am tot gândit care model îmi place mai mult, dar nu mă pot decide. Fiecare are un specific, o istorie, un parcurs cu final fericit”, spune Andrei.

Pentru ca prăfuiţii „căluţi” să cape  din  nou înfăţişarea de „armăsari”, recondiţionarea lor este primul pas important. În atelierul din Baia Mare, tinerii iau modelele vechi, ponosite şi le dau o nouă viaţă,  cu răbdare, tact şi pricepere.

„Recondiţionarea unei biciclete înseamnă la noi conservarea ei în stare originală, deoarece astfel păstrăm în timp istoricul modelului. Apoi, rezolvarea problemelor mecanice pentru ca ea să fie funcţională şi bineînţeles, problemele estetice, adică îndepătarea ruginei. La final, bicicleta trebuie să fie funcţională, sigură şi frumoasă”, explică el.

După ce trec prin procesul de înfrumuseţare, bicicletele nu rămân dosite într-un colţ, ci se bucură de gloria pe care o merită. O parte din ele sunt luate la plimbare la evenimentele dedicate cicliştilor, precum „Critical Mass” (nr.red – Masa Critică), dar şi la Marşul Bicicliştilor.

De la mitraliere la biciclete

Povestea brandului cel mai iubit în comunism începe la Zărneşti, la fabrica Tohan SA, descendenta întreprinderii Malaxa, construită în anii 30. Cu toate că uzina era destinată producerii de armament, în perioada comunistă foloseau drept paravan construcţia în serie a bicicletelor Pegas.

În anul 1954, aici este produs primul model de bicicletă pentru adulţi, Victoria. În anii 70, apar şi primele modele de biciclete pentru copii, Junior şi Pegas, tot sub marca Tohan. Trecerea la un nou nivel de dotare se face în 1980, când modelul 1027 Campion, dotată cu cinci viteze şi adaptată drumului de munte, devine preferata românilor.

În '90, Pegas se diversifică şi lansează alte noi modele, precum bicicletele de munte cu 18 viteze şi bicicletele de cros. Pe parcursul timpului, Pegas a scos pe piaţă  nu mai puţin de 27 de modele, printre care binecunoscutul model de inspiraţie americană „Kent” cu şa lungă şi ghidonul ca nişte coarne, sau bicicleta pliabilă.

În anii '70, fabrica producea aproape 300.000 de biciclete pe an şi până la 10.000 de motorete, în timp ce în anul 1990, fabrica avea 12.000 de angajaţi. Ultimul model Pegas a ieşit pe piaţă în 2005, atunci când fabrica a renunţat total la producţia de biciclete şi s-a concentrat exclusiv pe cea de armament.

Un vis „made in Ro”

Celebra siglă a bicicletei „made in Romania” este un simbol al libertăţii, împrumutat din mitologia greacă, de la înaripatul cal Pegas,  fiul lui Poseidon şi al gorgonei Medusa. Pegasul românesc a devenit la rândul lui o legendă, fiind unul din mărcile autohtone cele mai longevive. În reclamele vechi, alb-negru, din anii '50-'60, bicicleta era nelipsită atunci când se încerca portretizarea unei familii fericite.

Iar sloganul „Cu Pegas la drum” apărea atunci în toate almanahurile vremii. Pegas era descris ca „un vehicul fără combustibil, comod, rapid şi deosebit de util la orice vârstă pentru menţinerea sănătăţii” şi se recomanda oricui pentru „o deplasare rapidă la locurile de muncă sau la locurile de agrement”.

Campaniile de atenţionare a pietonilor şi a bicicliştilor cu privire la traficul rutier, erau, de asemenea, însoţite de imagini cu biciclete Pegas. „Folosiţi bicicleta singur şi nu luaţi alt copil!”, aşa suna un mesaj de avertizare.

Articole din aceeasi categorie
Consiliul Județean Cluj a adoptat vineri, 22 septembrie 2017, proiectul privind creșterea eficienței energetice în a Școlii Gimnaziale Speciale – Centru de Resurse și Documentare privind Educația Inc
22 Sep. 2017
16:28
0
O fată în vârstă de 16 ani este acuzată de cel puțin trei furturi. Tânăra a fost prinsă de poliție și reținută pentru 24 de ore.
22 Sep. 2017
15:46
0
Polițiști rutieri au reținut, pentru 24 de ore, un bărbat de 55 de ani care conducea un autoturism deși era sub influența alcoolului.
22 Sep. 2017
15:10
0
Polițiștii rutieri au organizat în noapte de joi spre vineri o nouă razie printre amatorii curselor ilegale de mașini. În 3 ore și jumătate au fost date 31 de amenzi.
22 Sep. 2017
14:36
4
Primăria Cluj-Napoca vrea să atragă 100 de milioane de euro doar pentru proiectele de mobilitate din oraș. Printre acestea se numără crearea de noi zone pietonale și noi piste de biciclete.
22 Sep. 2017
10:01
11
Poliţiştii locali au desfășurat o acțiune privind expunerea legumelor și fructelor în exteriorul spațiilor comerciale, în zona construită protejată ultracentrală a municipiului Cluj-Napoca.
21 Sep. 2017
17:39
1

Post new comment

Comentarii

poate cineva sa-mi spuna de unde pot bachizitiona noua bicicleta ...va rog...~!

Buna. De unde daca nu de la firma producatoare? http://bit.ly/Bicicletele-Pegas

Zeul cailor=)))))=)))) (ai tradus de pe wikipedia cu google translate?)

Poate imi poate recomanda cineva un service de biciclete in Cluj - Napoca. multumesc.

bykeservice, pe google

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide